Viser alle 5 resultater

Vw Up, alt om Up'en

Navnet Up!

Volkswagen up! (type AA) er en mikrobil fra Volkswagen. Den tilhører New Small Family-serien og er i Europa efterfølger for Volkswagen Fox. Bilen kom på markedet i Tyskland den 3. december 2011 og i hele Europa i april 2012.

Om UP! navnet

Navnet up! er de to midterste bogstaver i navnet på Volkswagens første mikrobil, Lupo, som var i produktion i årene 1998 til 2005. .

Vw Up - modelhistorie

Vw Up! - Modelhistorie
Bilen er en del af New Small Family-byggekassesystemet. Samtlige model- og mærkevariationer til det europæiske marked fremstilles hos Volkswagen Slovakia i Bratislava. Til det russiske marked foregår montagen af bilen hos Volkswagen Group Rus ved Kaluga. Til nogle markeder er der planlagt montage på fabrikken ŠkodaAuto India.

Den todørs udgave har kunnet købes siden den 3. december 2011. De andre “familiemedlemmer”, den firedørs space up! og elbilen space up! blue med solceller på taget følger senere. De første biler blev leveret i Danmark i marts 2012.

Siden maj 2012 har bilen ligeledes fandtes som firedørs samt med semiautomatisk gearkasse.

I 2013 fulgte en rent eldrevet version med navnet e-up! og en rækkevidde på 130 km.

I 2016 kom et facelift til Up, heraf nyt karosseri, tilvalg af farver og fælge, samt den opdaterede motor på 90 hestekræfter tsi motor, som erstatter den gamle 75 udgave. Up har nu også fuldautomatisk klimaanlæg samt multifunktions læderrat mm.

I 2017 Blev der lanceret en GTI udgave med 115hk TSI-motor og 6 trins manuel gearkasse.

Versioner og mærker
VW white up! femdørs (2012−)
Den femdørs space up! som prototype på Washington Motors Show i januar 2008
Eco Up på IAA 2011
SEAT Mii (2011−)
Škoda Citigo (2011−) under Tour de France 2012


Volkswahgen e-up!
I 2011 startede produktionen og salget af den todørs grundversion. Denne og den i starten af 2012 introducerede firedørsudgave findes i tre forskellige udstyrsversioner. De tre standardversioner af up! er:

take up!, basismodel med ABS og airbags
move up!, som take up! samt højdejusterbart førersæde, delt fremklappeligt bagsæderyglæn, el-ruder foran og centrallåsesystem
high up!, som move up! samt tågeforlygter, cd/mp3-radio og klimaanlæg
I starten af december 2012 blev der til de første kunder udleveret en metangasversion med 50 kW (68 hk), den såkaldte eco up! (tre- hhv. femdørs) med et CO2-udslip på 79 g/km. Drejningsmomentet ligger på 90 Nm og topfarten på 164 km/t. Forbruget er 2,9 kg metan pr. 100 km.

Derudover findes versionerne black up! og white up!, som adskiller sig fra standardmodellerne gennem 16″ hjul, tonede side- og bagruder og et navigationssystem fra high up!. Det funktionelle udstyr (radio, el-ruder, klimaanlæg etc.) er ligeledes identisk med high up!. Det specielle ved disse modeller er kabineindretningen og det udvendige udseende.

I februar 2013 kom Cheer Up på markedet.[11] Bilen er som standard udstyret med 15″ alufælge “Spoke Anthracite” og audiosystemet RCD 215.

Der findes også en eldrevet version under navnet e-up!. Varebilsudgaven load up! har fire døre, men kun to siddepladser, og varerummet er adskilt fra kabinen med et gitter. I 2014 tilkom den begrænset terrænegnede cross up! (kun med fire døre).

Yderligere planlagte varianter er:

E1 til Audi
Den terrænegnede cross up!
Den sportslige up! GT
En lille MPV[14]En firepersoners lavenergibil (up! Lite)[15].
Volkswagens datterselskaber producerer de identiske søstermodeller Škoda Citigo og SEAT Mii på samme fabrik. Disse to modeller er ens med up, på nær nogle få kosmetiske detaljer.

Skoda citigo fik nye lygter med LED-kørelys i 2017 og et mindre facelift i 2018.

Skoda Citigo og Seat Mii, har ikke fået glæde af de nye TSI-motorer og fås derfor stadig kun med 60 eller 75HK BMT motorer.

 

Årets Bil

Årets Bil i Danmark 2013
Den 24. oktober 2012 kårede den danske motorpresse Volkswagen up! sammen med de næsten identiske SEAT Mii og Škoda Citigo til Årets Bil i Danmark 2013.

Salgstal for Up!
Volkswagen up! nåede at være den mest solgte bil i Danmark fra august 2012 og de følgende 29 måneder, men blev i januar 2015 overgået af Peugeot 108.

Mål og teknik

Mål
Den todørs grundmodel er 3540 mm lang, 1641 mm (med sidespejle 1910 mm) bred og 1489 mm høj, og akselafstanden er 2420 mm. Bilen har en vendediameter på ca. 9,8 m og kan laste ca. 400 kg. Bagagerummet kan rumme 251 liter og kan ved at klappe bagsædet frem udvides til 951 liter. cW-værdien ligger på 0,32.

Sikkerhed
I Euro NCAPs kollisionstest fik bilen i år 2011 en vurdering på fem stjerner ud af fem mulige. For personsikkerhed for voksne fik den testede bil en vurdering på 89% og for børn 80%. Fodgængersikkerheden fik bilen 46% point for, og for standardmonteret sikkerhedsudstyr 86% af det højst mulige pointantal

Til standardudstyret hører seks airbags og som ekstraudstyr en nødbremseassistent. Nødbremseassistenten registrerer med en lasersensor andre køretøjer, som bevæger sig i bilens køreretning. Hvis bilen kører langsommere end 30 km/t advarer systemet føreren, og hvis denne ikke reagerer bremser bilen selv. Derudover har bilens hovedairbags til fører og forsædepassager.

Motorer

Motorrum
Ved introduktionen fandtes bilen kun med trecylindrede rækkemotorer med et slagvolume på 1,0 liter. Motoren findes i to effekttrin, 44 kW (60 hk) og 55 kW (75 hk) med et brændstofforbrug på 4,5 hhv. 4,7 liter pr. 100 km som tilhører energiklasse C.

I praksistest er forbrugs- og emissionsværdier for Volkswagen up! delvist målt med denne motor.

Siden starten af december 2012 findes up! også i en 50 kW (68 hk)-version med metangas som drivkraft, og fra efteråret 2013 ligeledes i en elbilversion. Senere følger en turboladet TSI-version med 81 kW (110 hk), og der tænkes også på hybridversioner.

Volkswagen up! kan som ekstraudstyr bestilles med BlueMotion-teknologi. Denne model med energiklasse B udmærker sig ved lavere brændstofforbrug på kun 4,1 hhv. 4,2 liter/100 km. Dette opnås gennem det installerede start/stop-system samt et system til bremseenergigenvinding samt en specielt afstemt undervogn, på modellerne take up! og move up! med BlueMotion Technology ligeledes med rullemodstandsoptimerede dæk.

I november 2012 kom up! i en metangasversion, som koster ca. 2000 € mere end benzinversionen. Denne version bliver dog ikke markedsført i Danmark.

Design

Design af Volkswagen up!
up! blev introduceret som prototype i 2007 på Frankfurt Motor Show.

Prototypen var en todørs mikrobil med en længde på 3,45 m og plads til fire personer. Bredden var 1,63 m og højden 1,50 m. For bedre udnyttelse af kabinen til transport kunne skalsæderne, med undtagelse af førersædet, meget nemt klappes frem eller helt demonteres. Bemærkelsesværdigt for prototypen var hækmotoren, som ikke fulgte med over i den endelige bil Volkswagen ville, ligesom i andre modeller, benytte allerede i produktion værende byggeelementer. Dermed fik den serieproducerede version gearkasse- og styretøjsdele fra Volkswagen Polo. Dette kunne stort set ikke lade sig gøre i kombination med hækmotor og ville blive rigtig dyrt. En yderligere grund til at man droppede hækmotoren var tekniske problemer med motorkølingen. Også problemer med karrosseriet blev nævnt af Volkswagen. En hækmotor i den endelige bil ville både optage mere plads og forringe bagagerumsvolumen.

Up prototyper

Volkswagen up! (prototype)

Volkswagen e-up!
e-up! er en i 2013 introduceret emissionsfri elbil. Den blev præsenteret som konceptbil på Frankfurt Motor Show 2009.

I stedet for en forbrændingsmotor drives e-up! af en elektromotor med 40 kW (54 hk). Kortvarigt, f.eks. ved overhaling, kan motoren yde op til 60 kW (82 hk) og have et maksimalt drejningsmoment på 210 Nm. Motoren ligger foran og driver forhjulene. Den til driften nødvendige energi oplagres i en på bilens bund monteret, 240 kg tung lithium-ion-akkumulator med en kapacitet på 18 kWh. Batteriet kan oplades hurtigt, så det efter at have været helt afladet kan være op til 80% opladet på en time. En normal opladning over lysnettet tager 5 timer, og ladestikdåsen findes bag Volkswagen-logoet på motorhjelmen. Under opladningen kan det 1,4 m² store solcelletag understøttes eller kabinen kan afkøles med klimaanlægget.

Med fuldt opladet batteri har bilen en rækkevidde på 130 km og en topfart på 135 km/t. Til acceleration fra 0 til 100 km/t behøver e-up! 11,3 sekunder, og til den i bykørsel relevante acceleration fra 0 til 50 km/t 3,5 sek.

“e-up!”-prototypen er med en længde på 3,19 m kortere end den almindelige up!, mens bredden (1,64 m) og højden (1,47 m) derimod ikke adskiller sig ret meget fra den benzindrevne udgave. Bilens reducerede længde udlignes til dels i kabinen gennem en dybdereduktion af instrumentbrættet og en fremrykning af det forreste passagersæde. På trods af disse forhold betragtes sædet bag førersædet som nødsæde, så bilen kaldes en 3+1-personers. De to separate bagsæder kan klappes frem enkeltvis, så bagagerummet på 85 liter kan forstørres over 180 liter til 320 liter. Egenvægten er 1085 kg.

Modellen kom på markedet i slutningen af november 2013. I starten af 2014 fulgte en udgave af Golf med lignende teknologi.

Den todørs elbiludgave E-up!

Volkswagen up! Lite
up! Lite er en prototype til en firepersoners lavenergibil fra Volkswagen, som præsenteredes for offentligheden i 2009 på Los Angeles Auto Show. Normforbruget er opgivet til 2,44 l diesel pr. 100 km, svarende til et CO2-udslip på 65 g/km.

Ligesom Lupo 3L TDI har up! Lite gennemgået en speciel optimering af de almindelige up!-komponenter: Dermed er bilens egenvægt gennem brugen af aluminium og magnesium − ved en længde på 3,84 m, en bredde på 1,60 m og en højde på 1,40 m − reduceret til 695 kg cW-værdien er som følge af en tilpasning af bilens kontur og beklædning af bilens front 0,237.

Bilen drives af en tocylindret dieselmotor på 0,8 liter med 38 kW (51 hk) samt en 10 kW (14 hk)-elektromotor. Dieselmotorens effekt kan ved at trykke på en kontakt begrænses til 26,5 kW (36 hk). Kun i denne “økologiske modus” opnår bilen de angivne forbrugsværdier[15]. Til kortere køreture kan bilen drives udelukkende af elektromotoren, så dieselmotoren kun “hjælper til” ved behov for højere effekt, f.eks. under overhalinger. Elektromotoren strømfødes af en lithium-ion-akkumulator, som oplades ved genvinding af bremseenergi.

Motorens effekt overgives til drivhjulene med en syvtrins DSG-gearkasse med tørpladekobling.

Prototypens tophastighed er angivet til 160 km/t, og accelerationen fra 0 til 100 km/t tager 12,5 sek.

Volkswagen Milano
Milano er en prototype til en eldrevet taxi, som præsenteredes på Hannover Messe i år 2010.

Den til kørslen nødvendige elektriske energi stilles til rådighed af en i bilens bund integreret lithium-ion-akkumulator. Afhængigt af kørestil kan bilens 85 kW (115 hk)-motor køre op til 300 km. Kabineindretningen domineres af bilens formål som taxi; passagerafdelingen er adskilt fra førerafdelingen. Foran er der ved siden af førerpladsen monteret et rum til bagage i stedet for et egentligt bagagerum bag i bilen.